Kde peníze pomáhají: 3. adventní příběh
Johanka a učení, které nekončí jen známkou.
Nejlepší dárek je ten, co dáte vy sami. S třetím adventním týdnem vám chceme poděkovat za to, že pomáháte dětem, které se snaží zvládnout školu, i když jejich rodinná situace není jednoduchá.
Každou neděli vám přinášíme jeden příběh z projektů, které díky vám získaly šanci pokračovat.
Dnes je to příběh Johanky z organizace Aufori, o. p. s., která vyrůstá v prostředí, kde se rodina potýká s finanční zátěží i každodenním stresem. Škola je pro ni důležitá, ale bez podpory by bylo těžké udržet tempo se spolužáky.
Johanka a doučování, které stojí na důvěře
Do rodiny Johanky začal pedagog z Aufori docházet už od jejího nástupu do nové školy. Společně se věnovali češtině, matematice i angličtině, někdy doma, jindy venku na zahradě. Učení neprobíhalo jen u stolu, ale i hravou formou, například pomocí online kvízů, které Johanku bavily a pomáhaly jí látku lépe pochopit.
Protože procházela obdobím dospívání, ne vždy bylo snadné ji k učení motivovat. V těch chvílích bylo důležité pracovat nejen s učivem, ale také s jejími emocemi, náladami a potřebami. Doučování tak nebylo jen o známkách, ale i o vztahu, důvěře a společně stráveném čase.
Postupně se Johance začalo ve škole dařit lépe. Domácí úkoly zvládala samostatněji, ve třídě se cítila jistěji a známky se zlepšovaly. Jakmile podporu tolik nepotřebovala, domluvili se s rodinou a pedagogem na ukončení spolupráce.
Dodnes se ale občas náhodně potkávají, na ulici nebo ve škole. Každé setkání provází vřelý pozdrav a krátké povídání. Je to malý, ale silný důkaz toho, že vzájemná důvěra a podpora nezmizí s poslední hodinou doučování.
Johanka si z projektu odnesla víc než jen lepší prospěch: samostatnost, větší jistotu ve vlastních schopnostech a zkušenost, že učení může být zajímavé a založené na respektu.
Proč je tato podpora důležitá
Projekt Učí (se) celá rodina podporuje děti ze sociálně slabšího prostředí tak, že za nimi docházejí pedagogové přímo do jejich domovů a pracují zároveň s dítětem i s rodičem.
Cílem je, aby děti zvládly základní školu, mohly pokračovat ve studiu a aby rodina získala jistotu, jak dítě ve vzdělávání podporovat.
- Podpořeno bylo 45 rodin – 63 dětí a 63 rodičů.
- 82 % dětí si zlepšilo školní prospěch.
U více než 50 % rodin se zvýšilo zapojení rodičů do domácí přípravy. - 80 % dětí se vyhnulo opakování ročníku a 75 % bylo přijato na střední odborné učiliště.
- Zlepšila se také příprava do školy a pravidelnost docházky.
Data z nedávné analýzy PAQ Research zároveň ukazují, že v Česku patří rozdíly ve výsledcích mezi dětmi z bohatších a chudších rodin k nejvyšším v celé Evropské unii.
Zjednodušeně řečeno:
Děti z dobře zajištěných rodin často dosahují špičkových výsledků,
zatímco děti ze sociálně slabšího prostředí se i přes svůj potenciál drží spíše kolem průměru.
Český vzdělávací systém tak startovní nevýhody spíše prohlubuje, než aby je dorovnával. Právě proto jsou projekty, jako je Učí (se) celá rodina, tak důležité.
Dávají dětem podporu tam, kde ji nejvíc potřebují, a pomáhají jim ve škole uspět.
Děkujeme, že pomáháte
Díky vaší podpoře může Johanka i další děti pokračovat ve vzdělávání, získat lepší šance do budoucna a zažít, že na učení nejsou samy.
Děkujeme, že společně s námi dáváte dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí příležitost naplnit jejich potenciál a prožít školní roky s větší jistotou, podporou a respektem.
Podpořená organizace
Aufori, o. p. s. – projekt Učí (se) celá rodinaProjekt podporuje děti ze sociálně slabšího prostředí formou terénního doučování v rodinách. Pedagogové pracují s dětmi i rodiči, pomáhají jim zvládat školní povinnosti a budovat prostředí, ve kterém má vzdělávání své místo.

Foto: ilustrační, archiv Aufori, o. p. s.+ 3D kuře by Growyo
